GIS in higher education in Poland. Curriculums, issues, discussion
Iwona Jażdżewska
Piotr Werner, Iwona Jażdżewska, Zbigniew Zwoliński, Konrad Eckes, Krzysztof Będkowski, Michał Brach, Paweł Hawryło, Łukasz Kwaśny, Tomasz Olenderek, Paweł Strzeliński, Marta Szostak, Paweł Szymański, Wiktor Tracz, Piotr Wężyk, Elżbieta Bielecka
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Edukacja geomatyczna w ramach kształcenia leśnego na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie, Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu i Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Głównym miejscem pracy leśników jest las – przestrzeń biologicznie czynna. Geomatyka umożliwia pomiar i dokumentowanie przestrzeni leśnej na różnym poziomie szczegółowości – od pojedynczego drzewa, przez drzewostany (lasy) do kompleksu leśnego i krajobrazu. Technologie geomatyczne i dane zbierane za ich pomocą służą poszerzaniu wiedzy o funkcjonowaniu przyrody, stają się więc podstawą podejmowania decyzji w zakresie gospodarki leśnej. Są również ważnym narzędziem edukacji przyrodniczo-leśnej i komunikacji społecznej. Po II wojnie światowej zagadnienia pozyskiwania, przetwarzania, wizualizacji i udostępniania informacji przestrzennej w formie analogowej były przedmiotem zajęć i wykładów studentów leśnictwa z zakresu geodezji i fotogrametrii oraz gospodarki leśnej. Korzystali oni ze znakomitego podręcznika „Geodezja leśna” Zbigniewa Łabęckiego (Łabęcki 1978), a także z wielu innych publikacji i podręczników z zakresu geodezji (pomiarów) i fotogrametrii. Pierwsze wzmianki o systemach informacji przestrzennej i geograficznej (GIS) pojawiły się w wykładach – na Wydziale Leśnym SGGW – Heronima Olenderka, autora „Koncepcji i technologii sporządzania numerycznych map leśnych” (Olenderek 1982). Na rozwój edukacji GIS i późniejsze wprowadzenie tych systemów do leśnictwa miało wpływ seminarium zorganizowane na Wydziale Leśnym SGGW w 1990 r., podczas którego Jack Dangermond przedstawił referat pt. „ARC-INFO system informacji geograficznej”.